واکنش ها
به نوار صوتی
آیت الله
منتظری در جمع «هیئت
مرگ» (۳)
یادداشت
حسن مرتضوی
بر واكنش
سیدحسن خمینی
به فايل صوتي
جنجالي
لاجوردي،
حاج داوود
رحماني و ...
تكيهكلامي
داشتند كه
هنگام شكنجهي
زندانيان، در
واژههايي كه
از بلندگوها
به داخل اتاقهاي
دربستهي
بندها و درباز
سالنها
سرريز ميشد و
بر در و ديوار
اوين و قزلحصار
نقش ميبست
بارها و بارها
تكرار شد:
آنان با صدايي
آكنده از نفرت
نعره ميزدند،
درست همان
هنگام كه شلاق
بر كف پاي
زنداني ميكوبيدند،
آن هنگام كه
با تحقيري بيشرمانه
زنداني مچالهشده
در مصاحبهها
را له ميكردند،
زماني كه با
كوكلسكلان
به بندها
سرازير ميشدند
و احتمالاً
زماني كه
گلولههاي
خود را بر تن
زندانيان
محكوم به
اعدام مينشاندند
و با طناب دار
خفه ميكردند،
ميگفتند: ما
در اسلام هم
رحماء بينهم
داريم هم اشداء
على الكفار.
اينجا اشداء
الكفار را
داريم
نشانتان ميدهيم.
اكنون
حسن خميني ميفرمايند:
««اگر با
شمشیرم بر
بینی مومن
بزنم که دشمن
من شود با من
دشمنی نخواهد
کرد واگر تمام
دنیا را به
منافق ببخشم
تا مرا دوست
بدارد دوست من
نخواهد شد و
این بدان جهت
است که قضای
الهی جاری شد
و بر زبان
پیامبر امی
گذشت که فرمود
«ای علی! مومن
تو را دشمن
نگیرد و منافق
تو را دوست
نخواهد داشت.»
كاربرد
رحماني اين
نقل قول واضح
است: فعلا
باهاتان
مصالحه داريم
اما هم ما ميدانيم
هم شما كه
چيزي آشتيناپذير
بين ما و شما
جريان دارد.
وقتي ميگوييم
دروغ بودنشان
معلوم است
يعني ما پاسخ
نميدهيم.
يعني حتي صدتا
سند ديگر رو
كنيد، اگر قبرها
را بشكافيد،
اگر مردههايتان،
دارزدهشدههايتان
زنده شوند باز
هم ما «فايدهاي»
در پاسخ به آن
نميبينيم. حق
دارند. بايد
لالموني
بگيرند چون
درست همين
كشتارهاست كه
تمامي
ادعاهاي
گنده، تمامي
لافها، تمامي
«دفاع از حقوق
بشر»شان، تمام
جامعهي مدني
كذاييشان،
تمام رحمانيت
توخاليشان
را دود ميكند
و به هوا ميفرستد.
بايد كه حسن
خميني آن
گذشته را دروغ
بنامد چون اگر
تمام دنيا را
به منافقان
ببخشيد، تمامي
دنيا را گرد و
خاك كنيد خط
قرمزي پر از خون
در خاوران در
شهرهاي ايران
دستان آغشته
به خونتان را
رسوا خواهد
كرد. جايي
براي پنهان
كردن اين
دستهاي خونآلود
نيست!
(فیسبوک
نویسنده)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اعتماد:
شماره
۳۶۰۰ | ۱۳۹۵
دوشنبه ۲۵
مرداد
واكنش
سیدحسن خمینی
به فايل صوتي
جنجالي
بازگو
کردن سخنانی
که دروغ بودنشان
معلوم شده، چه
فایده ای
دارد؟
گروه
سياسي| اين
نخستين واكنش
سيد حسن خميني
به فايل صوتي
منتشر شده از
اظهارات
مرحوم آيتالله
منتظري در
ارتباط با
اعدامهاي
سال ٦٧ است.
سيد حسن خميني
ديروز با بيان
اينكه محبت
مردم به امام
ريشه در باورمندي
ديني، اعتقاد
قلبي و پيوند
عاطفي مردم
دارد، گفت:
جاي سوال دارد
كساني كه اين
نقطه را هدف
قرار ميدهند
به چه اميدي و
با چه هدف،
ملاك و تحليلي
يكي از عميقترين
محورهاي وحدت
ملي را هدف
قرار ميدهند؟
البته يقين
دارم كه از
اين كار بهرهاي
نميبرند؛
اما بازگو
كردن سخناني
كه دروغ بودنشان
معلوم شده و
بياساس است،
چه فايدهاي
دارد؟
به
گزارش
جماران، سيد
حسن خميني در
ديدار رييس
سازمان حفاظت
محيط زيست و
جمعي از محيطبانان
كشور، امام
بزرگوار را
نمونه يكي از
اين شخصيتها
در روزگار ما
دانست و گفت:
روزي كه امام،
انقلاب را
آغاز كرد در
قم تنها بود و
جز معدودي از
شاگردانشان
همراه ديگري
نداشتند اما
چون نيت الهي
در ميان بود و
تلاش براي خدا
صورت ميگرفت
نتيجه كار يك
انقلاب عظيم
بود كه زلزلهاي
عجيب نه تنها
در منطقه بلكه
در كل جهان به
وجود آورد و
محبت بينظيري
را نيز در ميان
مردم ايجاد
كرد و باعث شد
امام روي
چشمان مردم به
ايران بيايند
و روي چشم
آنان نيز بدرقه
شوند.
وي
در خصوص نقش
آفريني
جوانان در
دفاع مقدس و صحنههاي
گوناگون
تاكيد كرد:
همه اين
فداكاريها
به خاطر محبتي
است كه خداوند
در دل مردم نسبت
به امام و
انقلاب ايجاد
كرده بودند.
يادگار
امام يكي از
كانونهاي
محوري در كشور
به بركت
انقلاب
اسلامي را محبت
امام خميني در
دل مردم ذكر و
تصريح كرد: اينكه
قاطبه نيروهاي
فعال در كشور
نسبت به امام
محبت و عشق
دارند يك
سرمايه ملي
است و اگر
اينگونه
عوامل را تقويت
كنيم قدرت ملي
نيز بالا ميرود
و اگر كسي به
اين نقاط هجمه
آورد و آسيب
بزند وحدت ملي
را ميشكند.
سيدحسن
خميني تصريح
كرد: جاي سوال
دارد برخي كساني
كه اين نقطه
را هدف قرار
ميدهند به چه
اميدي و با چه
هدف، ملاك و
تحليلي يكي از
عميقترين
محورهاي وحدت
ملي را هدف
قرار ميدهند؟
البته يقين
دارم كه از
اين كار بهرهاي
نميبرند؛
اما بازگو
كردن سخناني
كه دروغ بودنشان
معلوم شده و
بياساس است،
چه فايدهاي
دارد؟ البته
اين نخستين
بار نبوده و
آخرين بار هم
نخواهد بود و
مانند همان
كساني كه نسبت
به علي(ع) بغض
داشتند،
كساني نسبت به
امام و انقلاب
بغض دارند و
تا آخر نيز
خواهند داشت
اما خداوند آن
محبت را در دلها
قرار داده
است.
وي
با اشاره مجدد
به روايت بيان
شده ابتداي سخنان
خويش يادآور
شد: ما يك ملت
با پيشينه
بسيار عميق
هستيم كه از
پيچهاي سخت
عبور كردهايم
و در عمر
كوتاه خود
حوادث زيادي
را از سر گذراندهايم
اما امروز
خداوند بر اثر
محبتهايي كه
در دلهايمان
قرار داده
نعمتهايي را
عطا كرده است
كه هيچ كدام
از كشورهاي اطراف
ما آنها را
ندارند.
يادگار
امام با اشاره
به اين روايت
كه «دو نعمت
سلامت و امنيت
براي انسان
مجهول هستند»،
افزود: در
منطقهاي كه
از همه جاي آن
آتش ميبارد
به خاطر وجود
همين محورهاي
اصلي وحدت ملي
امنيت داريم
كه بايد مراقب
باشيم اين
كانونها كه
اهل بيت(ع) و
امام راحل از
جمله آنها
هستند آسيب
نبينند.
وي
با اشاره به
دوري ذاتي
مردم ايران از
خشونت، تاكيد
كرد: اگر اين
فرهنگ خوب و
محورهاي وحدت
بشكند چه
فايدهاي
براي كشور ما
خواهد داشت؟
ـــــــــــــــــــــــــ
ایسنا
: یکشنبه / ۲۴
مرداد ۱۳۹۵ /
سید
حسن خمینی:
بازگو
کردن سخنانی
که دروغ
بودنشان
معلوم شده، چه
فایدهای
دارد؟
سخنرانی
سید حسن خمینی
در مراسم بیستو
هفتمین
سالگرد
ارتحال امام
خمینی(ره)
یادگار امام
با بیان اینکه
محبت مردم به
امام ریشه در
باورمندی
دینی، اعتقاد
قلبی و پیوند
عطفی مردم
دارد، گفت:
جای سوال دارد
کسانی که این
نقطه را هدف
قرار میدهند
به چه امیدی و
با چه هدف،
ملاک و تحلیلی
یکی از عمیق
ترین محورهای
وحدت ملی را
هدف قرار میدهند؟
البته یقین
دارم که از
این کار بهرهای
نمیبرند؛
اما بازگو
کردن سخنانی
که دروغ
بودنشان
معلوم شده و
بی اساس است،
چه فایدهای
دارد؟
به
گزارش ایسنا
به نقل از
جماران، حجت الاسلام
و المسلمین
سید حسن خمینی
در دیدار رئیس
سازمان حفاظت
محیط زیست و
جمعی از محیط
بانان کشور که
به مناسبت
«روز محیط بان»
در حرم مطهر
امام خمینی
برگزار شد، با
اشاره به
روایتی از
امیرالمومنین(ع)
اظهار داشت:
علی(ع) می
فرمایند، «اگر
با شمشیرم بر
بینی مومن
بزنم که دشمن
من شود با من
دشمنی نخواهد
کرد واگر تمام
دنیا را به
منافق ببخشم
تا مرا دوست
بدارد دوست من
نخواهد شد و
این بدان جهت
است که قضای
الهی جاری شد
و بر زبان
پیامبر امی
گذشت که فرمود
«ای علی! مومن
تو را دشمن
نگیرد و منافق
تو را دوست
نخواهد داشت» .
بنابراین حبّ
امیرالمونین(ع)
و اهل بیت
پیامبر(ص) یکی
از ملاک های
ایمان است و
فلسفه این امر
احتمالا به آیه
إِنَّ
الَّذِینَ
آمَنُوا
وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ
سَیَجْعَلُ
لَهُمُ
الرَّحْمَٰنُ
وُدًّا باز می
گردد.
وی
با بیان اینکه
«محبت» مانند
«ایمان» شدت و
ضعف دارد،
افزود: علی(ع)
به خاطر
برخورداری از
بالاترین
ایمان و عمل
صالح بیشترین
محبت را نیز در
میان اولیاء
خدا و مردمان
خوب دارد.
یادگار
امام با اشاره
به این تعبیر
استاد شهید
مطهری که هم
جاذبه و هم
دافعه علی(ع)
در اوج است،
یادآور شد:
عمل صالح
علی(ع)
پشتوانه او
بود و سرمایه
چنین عملی نیز
نیت پاک است؛
لذا هرچه نیت
ما پاک تر
باشد عمل ما
قوی تر خواهد
بود.
وی
با اشاره به
این تعبیر
وارد شده در
روایات که
علی(ع) مظهر
شناخت فرد
کافر و منافق
از مومن است،
تصریح کرد:
اگر می خواهیم
بدانیم که چه
کسی ایمان بیشتری
دارد باید
ببینیم که
محبت
پیامبر(ص) و اهل
بیت چقدر در
دل او وجود
دارد.
سید
حسن خمینی این
محبت را یک
ودیعه الهی
خواند که نسبت
به فرزندان
علی(ع) و از
جمله امام
رضا(ع) نیز
وجود دارد.
وی
با اشاره به
عظمت ثامن
الحجج(ع) گفت:
امروز در
ایران همه
دلها معطوف به
بارگاه ایشان
است و برکت
فضای معنوی
ایران از وجود
مبارک ایشان است؛
همانگونه که
امام راحل می
گویند «عتبه
بوسی مولا علی
بن موسی از
آرزوهای من
است».
یادگار
امام با تأکید
بر اینکه حبّ
پیامبر(ص) و
سایر مومنین
از میراث الهی
است که در
دلهای مردم
قرار گرفته
است، اظهار
کرد: هرچه فرد
قدرت ایمان را
در دل خود قوی
تر کند محبت
بیشتری را در
دل مردم ایجاد
می کند و چشم
مردم را به آن
نقطه نورانی
بیشتر معطوف
می کند.
وی
وجود چنین
محبتی را
همراه با سختی
ها ذکر کرد و
یادآور شد:
امام رضا(ع)
طعن و عتاب و
فشارهای
زیادی را تحمل
کردند و در
هنگام پذیرش
ولایت عهدی
مأمون، از سوی
شیعیان
افراطی مورد
فشار تبلیغاتی
و حتی ترور
قرار گرفتند؛
گرچه بعدها
عظمت حرکت ایشان
مشخص شد و فکر
می کنم می
توان پذیرش
این مسئولیت
را زمینه سازی
برای غیبت
امام عصر(عج) از
طریق گسترش
شبکه شیعیان
دانست.
وی
از آثار حرکت
امام رضا(ع) را
محبت شیعه و
سنی نسبت به
ایشان ذکر کرد
و یادآور شد:
هرکس برای خدا
گام بردارد،
خدا محبت او
را در دل مردم قرار
می دهد و این
یک بشارت الهی
است.
سید
حسن خمینی
امام بزرگوار
را نمونه یکی
از این شخصیت
ها در روزگار
ما دانست و
گفت: روزی که امام،
انقلاب را
آغاز کرد در
قم تنها بود و
جز معدودی از
شاگردانان
همراه دیگری
نداشتند اما
چون نیت الهی
در میان بود و
تلاش برای خدا
صورت می گرفت
نتیجه کار یک
انقلاب عظیم
بود که زلزله
ای عجیب نه
تنها در منطقه
بلکه در کل جهان
به وجود آورد
و محبت بی
نظیری را نیز
در میان مردم
ایجاد کرد و
باعث شد امام
روی چشمان مردم
به ایران
بیایند و روی
چشم آنان نیز
بدرقه شوند.
یادگار
امام با اشاره
به حضور همه
طبقات و اقشار
مردم ایران در
جریان انقلاب
اسلامی بر
خلاف سایر
انقلاب ها و
حرکت های مشهور
جهان، افزود:
این امر
یادآور
نقش دین در
عرصه اجتماعی
و تعمیق محبت
نسبت به یک
نقطه، در
دلهای مردم
است.
وی
در خصوص نقش
آفرینی
جوانان در
دفاع مقدس و صحنههای
گوناگون
تأکید کرد:
همه این
فداکاری ها به
خاطر محبتی است
که خداوند در
دل مردم نسبت
به امام و
انقلاب ایجاد
کرده بودند.
سید
حسن خمینی
محبت جامعه به
امام را یک
حلقه مهم در
وحدت ملی و
امنیت خواند و
با اشاره به یکی
از تعابیر
مقام معظم
رهبری مبنی بر
اینکه قاطبهی
ملّت ایران،
قاطبهی
انقلابی،
علاقهمند به
نظام اسلامی،
عاشق امام و
خاطرات، فرمایشات
و صدای امام،
توصیههای
امام و اصولی
که امام پایهگذاری
کرده هستند،
گفت: برای یک
ملت بیش از هر چیز
عناصری که
وحدت بخش و
هویت ساز است
اهمیت دارد و
اگر یک ملت از
عناصری چون
زبان و دین
مشترک و دلهای
مشترک
برخوردار
نباشد با یک هجمه
خارجی به
راحتی فرو می
پاشد.
وی
در ادامه گفت:
از حقوق علی(ع)
و فرزندان او
به کشور ما،
محبت آنان به
عنوان اهل بیت
پیامبر(ص) است
که تبدیل به
نخ محوری وحدت
در کشور ما
شده است.
یادگار
امام یکی از
کانون های
محوری در کشور
به برکت
انقلاب
اسلامی را
محبت امام خمینی
در دل مردم
ذکر کرد و
تصریح کرد:
اینکه قاطبه
نیرو های فعال
در کشور نسبت
به امام محبت و
عشق دارند یک
سرمایه ملی
است و اگر
اینگونه عوامل
را تقویت کنیم
قدرت ملی نیز
بالا می رود و
اگر کسی به
این نقاط هجمه
آورد و آسیب
بزند وحدت ملی
را می شکند.
وی
ادامه داد:
البته بنا به
وعده الهی
همانگونه که
محبت
پیامبر(ص) و
اهل بیت(ع) از
دل مردم نمی رود
محبت مردم به
امام نیز ریشه
در باورمندی
دینی، اعتقاد
قلبی و پیوند
عطفی مردم
دارد و همه
کسانی که در
این کشور زحمت
می شکند با
این نقطه
کانونی پیوند
دارند .
سید
حسن خمینی
تصریح کرد:
جای سوال دارد
برخی کسانی که
این نقطه را
هدف قرار می
دهند به چه امیدی
و با چه هدف،
ملاک و تحلیلی
یکی از عمیق ترین
محورهای وحدت
ملی را هدف
قرار می دهند؟
البته یقین
دارم که از
این کار بهره
ای نمی برند؛
اما بازگو
کردن سخنانی
که دروغ
بودنشان
معلوم شده و
بی اساس است،
چه فایدهای
دارد؟
البته این
اولین بار
نبوده و آخرین
بار هم نخواهد
بود و مانند
همان کسانی که
نسبت به علی(ع)
بغض داشتند،
کسانی نسبت به
امام و انقلاب
بغض دارند و
تا آخر نیز
خواهند داشت
اما خداوند آن
محبت را دلها
قرار داده
است.
وی
ادامه داد: ما
یک ملت با
پیشینه
بسیار عمیق
هستیم که از
پیچ های سخت
عبور کرده ایم
و در عمر
کوتاه خود
حوادث زیادی
را از سر گذرانده
ایم اما امروز
خداوند بر اثر
محبت هایی که
در دلهایمان
قرار داده
نعمت هایی را
عطا کرده است
که هیچ کدام
از کشورهای
اطراف ما آنها
را ندارند.
یادگار
امام با اشاره
به این روایت
که «دو نعمت
سلامت و امنیت
برای انسان
مجهول هستند»،
افزود: در
منطقه ای که
از همه جای آن
آتش می بارد
به خاطر وجود
همین محورهای
اصلی وحدت ملی
امنیت داریم
که باید مراقب
باشبم این
کانون ها که
اهل بیت(ع) و
امام راحل از
جمله آنها
هستند آسیب
نبینند.
وی
با اشاره به
دوری ذاتی
مردم ایران از
خشونت، تأکید
کرد: اگر این
فرهنگ خوب و
محورهای وحدت
بشکند چه
فایده ای برای
کشور ما خواهد
داشت؟
سید
حسن خمینی در
ابتدای سخنان
خود با اشاره
به شغل محیط
بانی، آن را
شغلی دانست که
در عین وجود
لطف و صفا،
سختی ها و
خطراتی را
هنگام مواجهه
با طبیعت و
نیز برخورد با
مخربین طبیعت
دارد.
ــــــــــــــــــــــــ
RFI
فرانسه
زمینهها
و دیدگاهها
علی
مطهری
خواستار
توضیح مقامات
دربارۀ اعدامهای
سال ۶۷ شد
بقلم
ناصر اعتمادی
منتشر شده در
16-08-2016 روزآمد شده
در 16-08-2016 ساعت 18:28
علی
مطهری نایب
رییس مجلس
شورای اسلامی
علی
مطهری، نایب
رییس مجلس
شورای اسلامی
ایران با
اشاره به
انتشار فایل
صوتی آیت الله
حسینعلی
منتظری
دربارۀ کشتار
زندانیان
سیاسی سال
۱۳۶۷ در ایران
می گوید : "در
صحت انتساب
این فایل صوتی
به آیت الله
منتظری
تردیدی نیست"...
اما اطلاعات
ما دربارۀ
مطالب این
فایل یعنی
کشتار هزاران
زندانی سیاسی
"ناقص است."
علی
مطهری نگفته
است که منظور
او از "ما"
کیست و
اطلاعات او یا
"انان"
دربارۀ کدام
وجه از این
کشتار "ناقص
است". با این
حال، نایب
رییس مجلس
شورای اسلامی
تصریح کرده
است که مطالب
فایل صوتی آیت
الله منتظری
پیش از این به
چاپ رسیده
بودند و صحبت
های آیت الله
منتظری دربارۀ
کشتار
زندانیان
سیاسی
تابستان و پاییز
سال ۶۷ از سر
دلسوزی و
خیرخواهی
ایراد شده، هر
چند، به گفتۀ
علی مطهری،
"برای ما روشن
نیست که آیا
نگرانی آیت
الله منتظری
به جا بوده یا
نه و اساساً
ماجرا از چه
قرار بوده است."
علی
مطهری سپس در
مورد صدور حکم
کشتار زندانیان
سیاسی از سوی
آیت الله
خمینی و اجرای
صحیح آن نیز
ابراز تردید
کرده و افزوده
است : "خوب است
آقایان
رییسی، نیری و
پورمحمدی که
در متن قضیه
بوده اند
توضیح بدهند و
موضوع را برای
مردم روشن
بکنند و البته
اگر قصوری هم
در نحوۀ اجرای
حکم بوده است
عذرخواهی
شود."
در
پایان علی
مطهری مدعی
شده است که "در
قیاس با سایر
انقلاب ها،
انقلاب
اسلامی ایران
با مخالفانش
با رأفت
بیشتری
برخورد کرده است
و نباید چهرۀ
آن مخدوش شود."
در
پی انتشار
فایل صوتی
اعتراض آیت
الله منتظری
به کشتار
زندانیان
سیاسی سال
۱۳۶۷ وزارت اطلاعات
ایران
خانوادۀ آیت
الله را مجبور
کرد که این
فایل را از
صفحۀ
اینترنتی آیت
الله منتظری
حذف کنند.
فرزند آیت
الله منتظری،
حجت الاسلام
احمد منتظری،
از سوی دادگاه
ویژۀ روحانیت
احضار و به
افشای اسرار
نظام متهم شد.
برخی مسئولان سپاه
پاسداران نیز
در اظهاراتی
مشابه احمد منتظری
را همانند
پدرش "ساده
لوح و بی
تدبیر" و جاسوس
سرویس های
اطلاعاتی
آمریکا و
انگلستان
توصیف کردند.
احمد
منتظری گفته
است که اسناد
بسیار دیگری
از آیت الله
حسینعلی
منتظری به جا
مانده که در
جای امن محفوظ
است و به مرور منتشر
خواهند شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اعتماد:
چهارشنبه ۲۷
مرداد۱۳۹۵
واکنش
مطهری به
انتشار فایل
صوتی آیت الله
منتظری
ريیسی،
نیری و
پورمحمدی که
در متن قضیه
بودند توضیح
بدهند
با
گذشت بيش از
يك هفته از
انتشار فايل صوتي
از آيتالله
منتظري درباره
رويدادهاي
سال ٦٧ واكنشها
به آن همچنان
ادامه دارد.
هرچند
محتواي فايل
صوتي مدتها
قبل به صورت
متن نوشتاري در
بخشي از
خاطرات آيتالله
منتظري منتشر
شده بود اما
انتشار دوباره
آن حاشيهساز
شده است.
حالا در تازهترين
اين واكنشها
علي مطهري،
نايب رييس
مجلس با
انتشار متني در
صفحه
اينستاگرم و
كانال
تلگرامي خودش
نكات متفاوتي
درباره اين
فايل صوتي
بيان كرده
است. او با
اتخاذ موضعي
منصفانه
اظهارات اخير
منتشر شده
آيتالله
منتظري را «از
سر دلسوزي
براي انقلاب
اسلامي» عنوان
كرد و البته
با تاكيد بر
اينكه «روشن
نيست نگراني
ايشان بجا بوده
يا نه» از
رييسي، نيري و
پورمحمدي
خواسته تا در
اين باره
توضيح دهند.
مطهري در
مطلبي كه در
اين باره
نوشته آورده
است: «در صحت
انتساب اين
فايل به آيتالله
منتظري ترديدي
نيست. قبلا
اين مطلب چاپ
شده بود.
البته صحبتهاي
ايشان از روي
دلسوزي و
خيرخواهي
براي انقلاب
اسلامي بوده
ولي اينكه
نگراني ايشان
جا داشته يا
نه و اصلا
ماجرا چه بوده،
درست براي ما
روشن نيست.
اينكه آيا
حكمي از طرف
امام(ره) بوده
يا نه و اگر
بوده چه بوده
و آيا اين حكم
درست اجرا شده
يا نه، روشن
نيست و
اطلاعات ما
ناقص است. خوب است
آقايان
رييسي، نيري و
پورمحمدي كه
در متن قضيه
بودهاند
توضيح بدهند
و موضوع را
براي مردم
روشن كنند و
البته اگر
قصوري هم در
نحوه اجراي
حكم بوده است
عذرخواهي شود.
ولي بهطور
كلي انقلاب
اسلامي ما در
مقايسه با
ساير انقلابها
با مخالفان
خود با رأفت
بيشتري
برخورد كرده
است و نبايد
چهره آن مخدوش
جلوه داده
شود». سه چهرهاي
كه مطهري از
آنها خواسته
تا براي روشنتر
شدن موضوع در
اين باره
توضيح بدهند
در واقع عضو
هيات تشكيل شده
از سوي امام در
سال ٦٧ بودند
كه قضاياي آن
سال را از نزديك
دنبال ميكردند.
مصطفي
پورمحمدي به
عنوان نماينده
وزير
اطلاعات،
حسينعلي نيري
دادستان
تهران و
ابراهيم رييسي
بهعنوان
نماينده دادستان
انقلاب تهران
در اين هيات
حضور داشتند.
در چند روز
گذشته واكنشهاي
متفاوتي از
چهرههاي
مسوول و
غيرمسوول در
آن سال منتشر
شده است.
موسويبجنوردي
بهعنوان عضو
شوراي عالي
قضايي در آن
زمان، موسويتبريزي
دادستان كل
وقت، سيدحسن
خميني و محمدعلي
انصاري از
جمله اين چهرها
هستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرق
ـ شماره ۲۶۵۷ - سه شنبه
۲۶ مرداد۱۳۹۵
رئیس
قوه قضائیه:
جنایتهای
منافقین سیاهدل
تطهیرشدنی
نیست
میزان:
رئيس قوه
قضائيه شیطنتهای
اخیر برخی
رسانههای
غربی و همگامی
و همراهی برخی
افراد و جریانها
در داخل کشور
با آنان در
تطهیر جنایتهای
منافقین را
حرکتی مرموز و
تأسفبار
خواند و گفت:
جنایتهای
منافقین سیاهدل
تطهیرشدنی
نیست و باید
تأسف خورد که
برخی با پخش
فایلهای
صوتی مستمسک
به رسانههای
غربی دادند.
آیتالله
آملیلاریجانی
در جلسه
مسئولان عالی
قضائی با تأکید
بر اینکه
جمهوری
اسلامی ایران
بر سر اقتدار
و امنیت خود
هیچگونه
مسامحهای
نخواهد کرد،
به جنایتهای
گروهک
منافقین و بهشهادترساندن
بیش از ١٧
هزار نفر از
مردم و
مسئولان
کشورمان
اشاره کرد و
گفت: آنچه از
احکام دادگاهها
بر حسب موازین
شرعی و قوانین
انجام شده، قابل
خدشه نیست و
حکم گروههای
محارب کاملا
آشکار است؛
اما متأسفانه
برخیها راه
کج میروند و
اکنون حرفهای
عجیب و غریبی
میزنند و
ادعای پوزشخواهی
از کسانی
دارند که
فرزندانشان
در سالهای
متمادی انسانهای
شریف این کشور
را به خاک و
خون کشیدند.
رئیس قوه
قضائیه
خواستار بهمیدانآمدن
دلسوزان نظام
برای مقابله
با «نغمههای
شیطانی» کسانی
که «با سخنان و
ادعاهای سخیف
و سادهلوحانه
در پی بهانحرافکشاندن
تاریخ انقلاب
هستند» شد و
گفت: همه
دوستداران
انقلاب و امام(ره)،
همچنین بیت
مکرم حضرت
امام(ره) به
میدان بیایند
و این نغمههای
شیطانی را در
هم بشکنند.
رئیس
دستگاه قضا با
تأکید بر
اینکه امروز
باید از
مظلومیت حضرت
امام(ره) دفاع
کرد، افزود: باید
رنجنامه
حضرت امام(ره)
در پاسخ به
برخی افراد در
آن دوره را بهدقت
خواند و با
بررسی شرایط
امروز و تاریخ
انقلاب اجازه
نداد که این
تاریخ تحریف و
فجایع منافقین
فراموش شود و
البته قطعا با
حضور مردم مؤمن
و تکیه بر
صداقت و بصیرت
آنان و وجود
علمای بزرگ
نغمههای
شیطانی در
نطفه خفه
خواهد شد و
دستگاه قضائی
نیز قاطعانه
در مقابل
کسانی که ضمن
تلاش برای
تحریف تاریخ
انقلاب
اسلامی، درصدد
ایجاد خلأهای
امنیتی و
دودستگی و
پارهپارهکردن
جامعه
انقلابی و
متدین ایران
هستند، خواهد
ایستاد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موضع
گیری مقامات
وقت ایران
درباره
اعدامهای دهه ۶۰
12 سپتامبر 2013 - 21
شهریور 1392
بی
بی سی
در
پی اعتراض
گروههای
سیاسی به
سیاست های
نظام جمهوری
اسلامی ایران،
بسیاری از
اعضا و
هواداران
آنها زندانی و
یا در طول دهه
۶۰ اعدام
شدند. آمارها
حکایت از
اعدام هزاران
نفر در این
دهه دارد.
مقامات
جمهوری
اسلامی در دهه
۶۰ نسبت به
این اعدامها
موضعگیریهایی
داشتند که
چندان با هم
متفاوت نبود.
در این میان
تنها آیت الله
حسینعلی
منتظری به این
اعدامها
اعتراض کرد که
او نیز در پی
افزایش
اختلافاتش با
آیت الله
خمینی از سمت
نائب ولی فقیه
خلع شد.
آنچه
در زیر می
خوانید، بخش
هایی از اظهار
نظر مقامات
وقت ایران
است، که عینا
بدون ویرایش نقل
میشود:
آیت
الله خمینی در
مردادماه
۱۳۵۸
"اگر بنا
بود مانند
سایر انقلاب
ها در دنیا انقلاباتی
که واقع شد،
پشت سر انقلاب
چند هزار فاسد
را دار می
زنند و آتش می
زنند قضیه
تمام می شود.
می گویند شده
رستاخیز، ما
می خواهیم
رستاخیز شود،
یک حزب را چند حزب
را که صحیح
عمل می کنند
می گذاریم و
باقی همه
ممنوع اعلام
می کنیم، هر
نوشته جاتی که
اینها کردند و
برخلاف مسیر
اسلام است همه
را از بین می
بریم. بعد از
آنکه به آنها
فهماندیم که
شما دیکتاتور
هستید ما
آزادی خواه بودیم،
شما
نگذاشتید، ما
آزادی دادیم،
حالا که
اینطور شد ما
انقلابی
برخورد می
کنیم، هر چه
می خواهند،
روزنامه های
خارج
بنویسند،
اینها هم در
خانه فریاد
بزنند لاکن
بیرون نمی
توانند باید
منزوی شوند،
ما نمی توانیم
مهلت دهیم،
شرع جایز
نیست، مهلت
دهیم، ما خطا
کردیم، دولت
خطا کرد، همه
ما خطا کردیم
فکر کردیم با انسان
سر و کار
داریم،
انسانی رفتار
کردیم، اما با
انسان سر و
کار نداریم با
حیوان درنده سر
و کار داریم،
نمی شود با
حیوان درنده
به ملایمت
برخورد کرد،
نمی کنیم
دیگر."
محمد
موسوی
بجنوردی که پس
از انقلاب عضو
شورای عالی
قضایی بوده در
دهه ۶۰ در
یادداشتی که
در سایت آفتاب
چاپ شده می
گوید:
"بازرس میفرستادیم
مثل آقای مجید
انصاری، این
بازرسها را
به زندانها
برای سرکشی میفرستادیم
تا ببینیم
شرایط زندانها
چگونه است.
چرا که من به
جز عضویت در
شورای عالی
قضایی، عضو
هیات چهار نفره
عفو امام
(بنده، آیتالله
محمدی
گیلانی، آیتالله
ابطحی کاشانی
و قاضی خرمآبادی)
هم بودم. یکی
از کارهای این
هیات فرستادن
بازرس به تمام
زندانهای
کشور بود. تا
بفهمیم که چه
کسی اصلاح شده
و کی اصلاح
نشده است.
مسجل میشد که
کسی اصلاح شده
او را عفو میکردیم."
محمد
محمدی
گیلانی، حاکم
شرع دادگاه
های انقلاب در
اوایل دهه ۶۰
"شورای
عالی قضایی
راجع به اعدام
گروهک ها تصمیم
گرفته است.
قاضی نظر می
دهد، یکی از
مجتهدین دینی
که شرایط
اجتهاد در
آنها است،به
رویت می
رساند. هوادار
و سمپات ملغی
است، آنچه
معیار و میزان
در محاکمه دادگاه
شرع است،
عبارت از عملی
که این فرد به منصه
ظهور رسانده
عمل ملاک
نقادی و
محاکمه است،
بهایی گروه
جاسوس، فرقه
جاسوس که برای
سازمانهای
استعماری
جاسوسی می
کنند و خسارتی
که این فرقه
ضاله بهایی از
لحاظ اقتصاد
وارد آورده
است، الله
اکبر؛ آنهایی
که برای دادگاه
محرز شده
جاسوس
اسرائیل
هستند بر
دادگاه، حاکم
شرع واجب است
به حکم قرآن
این محاربین
به سزای عمل
خود برسند."
صادق
خلخالی، حاکم
شرع انقلاب
اسلامی، شهریورماه
۱۳۶۳ صبح
آزادگان
"من با
قاطعیت در
گنبد وارد
شدم، و یکی از کارهای
برجسته و
انقلابی در
گنبد. ۹۴ نفر
منجمله
توماج،
مختوم، واحدی
و جرجانی را
بنده اعدام
کردم. ۹۴ نفر
را اعدام کردم
نه یک نفر را.
میگویند قتل
رهبران ترکمن
عمدی بود، من
توماج، مختوم،
واحدی و
جرجانی را
بگذارم زنده
بمانند که
چه؟"
یوسف
صانعی،
دادستان،
تیرماه ۱۳۶۲،
روزنامه
جمهوری
اسلامی
"نکند
امروز که
آرامش داریم و
مسئولین که
امروز امنیت
دارند، آن پدر
و مادرهای ضد
انقلاب از
مسئولین سراغ
آزادی
فرزندانشان
را بگیرند که
هرگاه سراغ
این مسائل
رفتیم، سراغ
قتلگاه حزب
برویم [و با
دیدن نمونه
جنایات آنها،
تصمیم به
آزادی آنها
نگیریم].
اینها توبه
کنندگان
نیستند، می آیند
بیرون افعی می
شوند. مسئولین
مملکت و ملت
یک وقت تحت
تأثیر قرار
نگیرند. هرگاه
تحت تأثیر
قرار گرفتید
سراغ جنایت
هایشان بروید.
زندانی
بودن آنها
مرضیّ خدایی
[مورد رضایت
خدا] است.
حرکتی نشود که
ما خدای نکرده
علیه دادگاه
انقلاب حرف
بزنیم. امروز
با تلاش برادران
سپاه و کمیته
ها و شهربانی
و دادگاه های
انقلاب بوده
که ما هستیم و
الّا آنها رحم
ندارند.
[آنها]
خائنین به
مملکت هستند و
به پدر و مادر
خودشان هم رحم
نمی کنند و
باید به
مجازاتشان برسند.
من اینجا به
عنوان یک
مسئول قوه
قضائیه دست آن
عزیزانی را می
بوسم و حاضرم
کفش هایشان را
جفت کنم که با
دست های
پرتوانشان ضد
انقلاب را
گرفتند و به
دادگاه بردند
و به مجازات
رساندند.
آفرین بر
آنها. نکند ما
به دادگاه های
انقلاب بدبین
شویم."
یوسف صانعی
در سخنرانی
سال ۱۳۶۴
خطاب به گروههای
مخالف جمهوری
اسلامی و
هوادارانشان:
برگرفته
از کتاب
"بازخوانی
دیدگاه های
سیاسی و فقهی
آیت الله
صانعی"، امید
حسینی
"آن روزی که
علیه آنان به
عنوان مفسد
کیفرخواست
صادر می شود،
قوم و خویشها
به التماس
نیفتند و فلان
روحانی را
نبینند"
"امید ضد
انقلاب از
اوین باید قطع
باشد. اوین
باید محیط ترس
باشد. اوین
باید محیط رعب
باشد. این
اشتباه است که
بگوییم آقا هیچ
کس نترسد، نه
آقا! ضدانقلاب
باید از اینکه
می گویند می
بریمت اوین
لرزه بر تنش
بیفتد."
آیت
الله خمینی،
حکم اعدام
زندانیان
سیاسی سال
۱۳۶۷
"از آنجا که
منافقین خائن
به هیچ وجه به
اسلام معتقد
نبوده و هر چه
میگویند از
روی حیله و
نفاق آنهاست و
به اقرار سران
آنها از اسلام
ارتداد پیدا
کردهاند، با
توجه به محارب
بودن آنها و
جنگ کلاسیک
آنها در شمال
و غرب و جنوب
کشور با
همکاریهای
حزب بعث عراق
و نیز جاسوسی
آنها برای
صدام علیه ملت
مسلمان ما و
با توجه به
ارتباط آنان
با استکبار
جهانی و ضربات
ناجوانمردانهٔ
آنان از ابتدای
تشکیل نظام
جمهوری
اسلامی تا
کنون، کسانی
که در زندانهای
سراسر کشور بر
سر موضع نفاق
خود پافشاری کرده
و میکنند،
محارب و محکوم
به اعدام میباشند
و تشخیص موضوع
نیز در تهران
با رای اکثریت
آقایان حجهالاسلام
نیری دامت
افاضاته (قاضی
شرع) و جناب آقای
اشراقی
(دادستان
تهران) و
نمایندهای
از وزارت
اطلاعات میباشد،
اگر چه احتیاط
در اجماع است،
و همین طور در
زندانهای
مراکز استان
کشور رای
اکثریت آقایان
قاضی شرع،
دادستان
انقلاب و یا
دادیار و
نماینده
وزارت
اطلاعات لازم
الاتباع میباشد،
رحم بر
محاربین سادهاندیشی
است، قاطعیت
اسلام در
برابر دشمنان
خدا از اصول
تردیدناپذیر
نظاماسلامی
است،
امیدوارم با
خشم و کینه
انقلابی خود
نسبت به
دشمنان اسلام
رضایت خداوند
متعال را جلب
نمایید،
آقایانی که
تشخیص موضوع
به عهده آنان
است وسوسه و
شک و تردید
نکنند و سعی
کنند اشداء
علی الکفار
باشند. تردید
در مسائل
قضایی اسلام
انقلابی
نادیده گرفتن
خون پاک و
مطهر شهدا میباشد."
نامه
احمد خمینی به
آیت الله
خمینی در مورد
وضعیت
زندانیان
سیاسی که
احکامشان در
حال پایان است
و پاسخ رهبر
جمهوری
اسلامی ایران:
"بسمه
تعالی، در
تمام موارد
فوق هر کس در
هر مرحله اگر
بر سر نفاق
باشد حکمش
اعدام است.
سریعا دشمنان
اسلام را
نابود کنید.
در صورت
رسیدگی به وضع
پروندهها در
هر صورت که
حکم سریعتر
اجرا گردد
همان مورد نظر
است."
نامه
آیت الله
منتظری به آیت
الله خمینی پس
از اطلاع از
اعدامها
(کتاب خاطرات
آیت الله
منتظری که در
آلمان منتشر
شده است)
"آیا
میدانید که
جنایاتى در
زندانهاى
جمهورى
اسلامى بنام
اسلام در حال
وقوعند که
شبیه آن در
رژیم منحوس
شاه هرگز دیده
نشد؟ آیا
میدانید که
تعداد زیادى
از زندانیها
تحت شکنجه
توسط
بازجویانشان
کشته شده اند؟
آیا میدانید
که در زندان
(شهر) مشهد، حدود
۲۵ دختر بخاطر
آنچه بر آنها
رفته بود … مجبور
به درآوردن
تخمدان یا رحم
شدند؟ آیا می
دانید که در
برخى
زندانهاى
جمهورى
اسلامى دختران
جوان به زور
مورد تجاوز
قرار میگیرند؟"
نامه
آیت الله
منتظری به
عبدالکریم
موسوی اردبیلی،
رئیس شورای
عالی قضایی:
"مگر قاضی
های شما اینها
را به ۵ یا ۱۰
سال زندان
محکوم نکرده
اند، مگر شما
مسئول نبوده
اید، آن وقت
تلفنی به احمد
آقا میگویید
که اینها را
مثلا در کاشان
اعدام کنند یا
در اصفهان. شما
خودت میرفتی
با آنها صحبت
میکردی که کسی
که مثلا مدتی
در زندان است
و به ۵ سال
زندان محکوم
شده و روحش هم
از فعالیتهای
منافقین خبر
دار نبوده چطور
ما او را
اعدام کنیم."
متن
نامه حاکم شرع
دادگاه
انقلاب
اسلامی خوزستان
به آیت الله
خمینی در مورد
چگونگی اجرای احکام،
۲۳/۵/۱۳۶۷
"بسمه
تعالی
حضرت
آیت الله
العظمی امام
خمینی دامت
برکاته
با
عرض سلام، در
رابطه با حکم
اخیر
حضرتعالی راجع
به منافقین
گرچه اینجانب
کوچکتر از آنم
که در این
باره صحبتی
بکنم ولی از
جهت کسب رهنمود
و من باب
وظیفه شرعی و
مسئولیت
خطیری که در تشخیص
موضوع به عهده
میباشد
معروض میدارد
که بر سر نفاق
بودن یا
پافشاری بر
موضع منافقین،
تفسیرها و
تحلیلهای
گوناگونی میشود
و نظرها و
سلیقه ها بین
افراط و تفریط
قرار دارد که
به تفصیل خدمت
حاج احمد آقا
عرض کردم و از
تکرار آن
خودداری میشود.
من باب مثال
در دزفول
تعدادی از زندانیان
به نامهای
طاهر رنجبر –
مصطفی بهزادی
– احمد آسخ و
محمدرضا آشوع
با اینکه
منافقین را محکوم
میکردند
و حاضر به هر
نوع مصاحبه و
افشاگری در رادیو
و تلویزیون و
ویدئو و یا
اعلام موضع در
جمع زندانیان
بودند،
نماینده
اطلاعات از
آنها سئوال
کرد شما که
جمهوری اسلامی
را بر حق و
منافقین را بر
باطل میدانید
حاضرید همین
الان به نفع
جمهوری اسلامی
در جبهه و جنگ
و گلوگاهها و
غیره شرکت
کنید، بعضی
اظهار تردید و
بعضی نفی
کردند،
نماینده اطلاعات
گفت اینها سر
موضع هستند
چون حاضر نیستند
که در راه
نظام حق
بجنگند. به
ایشان گفتم پس
اکثریت مردم
ایران که حاضر
نیستند به
جبهه بروند
منافقند؟
جواب داد حساب
اینها با مردم
عادی فرق میکند و در هر
صورت با رای
اکثریت
نامبردگان
محکوم شدند
فقط فرد اخیر
در مسیر اجرای
حکم فرار کرد.
لذا خواهشمند
است در صورت
مصلحت ملاک و
معیاری برای
این امر مشخص
فرمایید تا
مسئولین اجرا
دچار اشتباه و
افراط و تفریط
نشوند.
حاکم
شرع دادگاه
انقلاب
اسلامی
خوزستان – محمد
حسین احمدی
رونوشت
: حضرت آیت
الله العظمی
آقای منتظری
مدظله"
نامه
دیگر آیت الله
منتظری به آیت
الله خمینی
" سه روز
قبل قاضی شرع
یکی از
استانهای
کشور که مرد مورد
اعتمادی
میباشد با
ناراحتی از
نحوه اجرای
فرمان حضرت
عالی به قم
آمده بود.
میگفت مسئول
اطلاعات یا
دادستان
(تردید از من
است) از یکی از
زندانیان
برای تشخیص
این که سر
موضع است یا
نه پرسید، تو
حاضری سازمان
منافقین را
محکوم کنی؟،
گفت آری،
پرسید حاضری
مصاحبه کنی؟،
گفت آری،
پرسید حاضری
برای جنگ عراق
به جبهه
بروی؟، گفت
آری، پرسید
حاضری روی مین
بروی؟، گفت
مگر همه مردان
حاضرند روی
مین بروند، وانگهی
از من تازه
مسلمان نباید
این همه انتظار
داشت. گفت
معلوم میشود
تو هنوز سر
موضعی، و با
او معامله سر
موضع انجام
داد، و این
قاضی شرع
میگفت من هر
چه اصرار کردم
تصمیمات به
اتفاق آرا
باشد و اکثریت
پذیرفته نشد،
و نقش اساسی
را همه جا
مسئول
اطلاعات دارد
و دیگران عملا
تحت تاثیر
میباشند"
بنابر
مندرجات کتاب
خاطرات آیت
الله منتظری،
وی با حسینعلی
نیری، قاضی
شرع اوین،
مرتضی اشراقی،
دادستان و
مصطفی پور
محمدی،
نماینده
وزارت
اطلاعات صحبت
میکند و به
آنها میگوید:
" گفتم الان
محرم است
حداقل در محرم
از اعدامها
دست نگه
دارید. آقای
نیری گفت ما
تا الان ۷۵۰ نفر
را در تهران
اعدام کرده
ایم ، ۲۰۰ نفر
را هم به
عنوان سر موضع
از بقیه جدا
کرده ایم کلک
اینها را هم
بکنیم بعد هر
چه بفرمائید."
عبدالکریم
موسوی
اردبیلی، ۱۴
مرداد ۱۳۶۷ در
نماز جمعه
تهران
"جمع کثیری
از ایران رفته
اند آنجا
(عراق) برای
خودشان بساط و
دستگاه و
سازمان درست
کرده اند، یک
جمعی هم در
ایران در
زندان هستند.
مردم بر علیه
اینها چنان
آتشی هستند،
قوه قضایی در
فشار بسیار
سخت افکار
عمومی است که
چرا اینها را
محاکمه می
کنید، اینها
که محاکمه
ندارند.
حکمشان
معلوم،
موضوعش معلوم
و جزایش نیز
معلوم می
باشد، قوه
قضایی در فشار
است که اینها
چرا محاکمه می
شوند، قوه
قضایی در فشار
است که چرا
تمام اینها
اعدام نمی شوند
و یک دسته شان
زندانی می
شوند."
علی
خامنه ای،
رئیس جمهور؛
روزنامه
رسالت ۱۶ آذرماه
۶۷
"مگر ما
مجازات اعدام
را لغو کردیم؟
نه! ما در جمهوری
اسلامی
مجازات اعدام
را داریم برای
کسانی که
مستحق
اعدامند... این
آدمی که توی
زندان، از
داخل زندان با
حرکات
منافقین که
حملهٔ
مسلحانه
کردند به داخل
مرزهای جمهوری
اسلامی ...
ارتباط دارد،
او را به نظر
شما باید برایش
نقل و نبات
ببرند؟ اگر
ارتباطش با آن
دستگاه مشخص
شده، باید چه
کارش کرد؟ او
محکوم به
اعدام است و
اعدامش هم میکنیم.
با این مسئله
شوخی که نمیکنیم."
محمد
موسوی خوئینیها،
دادستان کل
کشور، ۳۰ دی
۶۷
"ما از بالا
رفتن آمار
اعدامها
واهمهای
نداریم."
علی
اکبر ولایتی،
وزیر خارجه،
بهمن ۶۷
"در این
کشور کسانی که
(اقدام به
مبارزهٔ مسلحانه
میکنند) باید
کشته شوند و
این قانون
است. زندانیانی
که در این ماههای
اخیر اعدام
شدهاند
مجاهدین خلق
بودهاند که
سعی داشتند به
داخل ایران
پیشروی کنند.
سایر اعدام
شدگان نیز به
قتل شخصیتهای
سیاسی اعتراف
کرده بودند"
مجید
انصاری رئیس
سازمان زندانها،
روزنامه
کیهان
اردیبهشت ۶۸
"عدهای از
زندانیان در
زندان
تشکیلات
داشتند که پس
از عملیات
مرصاد کشف شد.
لذا اینان که
تعداد بسیار
کمی بودند پس
از عملیات
اعدام شدند."
علیمحمد
دستغیب پس از
اعتراضات به
نتایج انتخابات
ریاست
جمهوری۱۳۸۸
در گفت و گو با
جرس
"پس از
پایان عملیات
مرصاد تعداد
زیادی از زندانیان
اعدام شدند،
بنده با آنکه
چند مرتبه آن
را مطالعه
کردم، اما
ابهامات این
کار برایم رفع
نشد، و به
درستی متوجه
علت این اعدام
های گسترده
نشدم."
رحیم
پورازغدی، از
سخنرانان
محافل مذهبی
ایران
(سخنرانی در
میان
دانشجویان
دانشگاه خواجه
نصیرالدین
طوسی)
"۱۵ هزار
نفر را بین
سالهای ۶۰ تا
۶۷ قصابی
کردند. گروه
تروریست از سال
۵۹ آدمکشی
کردند. اعلام
جنگ مسلحانه
کردند. کسانیکه
در سال ۶۰ تا
آخر جنگ در
خیابان ها می
گشتند، هر
دختری که حجاب
داشت، یا پسری
که ریش و محاسن
داشت را بدون
اینکه بپرسند
مسلسل در می
آورند و می
کشتند، کسانی
که در سبزی
فروشی، مغازه
می رفتند و
عکس امام در
آن بود ،نارنجک
می انداختند،
هر قانونی در
دنیا می گه حکم
اینها اعدام
است. خونشان
به جنایت
آلوده بوده.
گروههای
مسلحی که
ارتباط با
سازمان
جاسوسی داشتند
را چی کارش می
کردند، اگر
اعدام نمی
کردند، خائن
بودند."
ربیع
الله کمری،
عضو شورای
مرکزی اعتماد
ملی ۲۹ مهر
۱۳۸۸
"منافقانی
که در سال ۶۷
اعدام شدند،
در واقع به
سزای عمل خود
رسیدند، چون
با دست زدن به
عمل مسلحانه
در مقابل نظام
اسلامی
ایستادند و
پاسخشان همین
بود که اعدام
شوند."
میرحسین
موسوی، نامزد
ریاست جمهوری
در سال ۱۳۸۸
"بنده به
هیچ وجه نه
نقشی داشتم نه
اطلاعی، حتی
با اینکه یکی
از اعضای هیات
سه نفره منصوب
به نماینده
وزارت
اطلاعات بود و
قاعدتا وزیر
اطلاعات می بایست
من و دولت را
در جریان می
گذاشت، آقای ری
شهری حتی کلمه
ای را هم راجع
به این موضوع
نگفت، نه در
هیات دولت، نه
به طور خصوصی
به شخص بنده،
ما در بی
اطلاعی محض
بودیم و وقتی
هم خبر دار
شدیم، سعی در
جلوگیری
داشتیم. اینکه
بنده نقش
داشتم خلاف
واقع است و
اصلا به ما
اجازه ورود به
این موضوع را
نمی دادند. با
این حال این
جنایتی است که
رخ داد و
واقعیت این است
که هنوز هیچ
کسی از ابعاد
واقعی آن خبر
ندارد و شاید
در آینده
بتوان بیشتر و
جامع تر به
این واقعه و
ابعاد آن
پرداخت."
مصطفی
پور محمدی
وزیر
دادگستری
دولت یازدهم در
سال ۱۳۹۲
"اینکه من
در دهه ۶۰
لیستی از
اعدامی ها را
نزد آیت الله
منتظری برده
ام و ایشان
مخالفت کرده
اند قطعا دروغ
است، من در
وزارت
اطلاعات یک روز
پست امنیتی
نداشتم. در دوسال
اول چون می
خواستم در
جبهه باشم با
اصرار آقای ری
شهری وارد
وزارت
اطلاعات شدم و
مسئول ضد
جاسوسی شدم
بنده در آن
حوزه که تازه
نیمه امنیتی
است تنها دو
سال حضور
داشتم.
بنابراین درگیر
اعدامها
نبودم."
http://www.bbc.com/persian/iran/2013/09/130912_25_anniversary_authoriteis_speech_nm?SThisFB
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ